شاخص هاي عدالت اجتماعي

عدالت یکی از مفاهیم محوری و اساسی اندیشه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و یکی از اصول زیربنایی و پایه ای هر نظامی به حساب می آید. به طوری که می توان گفت فلسفه شکل گیری دولت ها و سنگ بنای مشروعیت اقدامات آنها در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، پیاده سازی عدالت در جامعه است.

بررسی دیدگاه اسلام در خصوص عدالت نیز به این موضوع تاکید دارد که عدالت و عدالتخواهی برخواسته از نهاد و طبع درونی انسان بوده و یکی از دیرینه ترین خواسته ها و آمال بشر می باشد. پیاده سازی عدالت در جامعه مستلزم گفتمان سازی، نهادینه شدن گفتمان عدالت و برنامه ریزی در جهت پیاده سازی و عملی شدن این آرمان در جامعه است.

زیربنای این برنامه ریزی وجود آمار و اطلاعات متقن و قابل برنامه ریزی است که از طریق شاخص های عینی، ملموس و قابل اندازه گیری محقق می شود. مرکز آمار ایران با توجه به خلاء آماری موجود در خصوص شاخص های عدالت در نظام آماری و برنامه ریزی کشور و در راستای انجام وظیفه ذاتی خود اقدام به تهیه گزارش شاخص های عدالت اجتماعی می نماید. گزارش حاضر حاوی آخرین اطلاعات مرتبط با وضعیت عدالت اجتماعی در ایران تا پایان سال 1401 است که به منظور رفع نیازهای آماری تصمیم گیران، برنامه ریزان و سایر پژوهشگران تهیه شده است. در این گزارش شاخص های عدالت در هشت حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سلامت، زیرساختی، جنسیتی و بین نسلی ارائه شده است.

دستگاهایی که در تأمین اطلاعات این نشریه با مرکز آمار ایران همکاری دارند شامل وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان ثبت احوال کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، کمیته امدام امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و سازمان پزشکی قانونی کشور می باشند.

جهت دريافت فايل «شاخص هاي عدالت اجتماعي» اينجا كليك كنيد.